Ας μιλήσουμε για σφουγγαρίστρες!

by - 9:20 μ.μ.

Ξέρεις τι το ωραίο είχε η περασμένη Δευτέρα; Τι λέξη ‘Καθαρή’ που προηγείτο!  

Σήμερα, θα προσπαθήσω να καταγράψω και να αναλύσω το κόλλημά μου με τις δουλειές του σπιτιού. Ένα κόλλημα που ταλαντεύεται μεταξύ της αναγκαιότητας, της ευχαρίστησης και του ψυχαναγκασμού! Θαρρώ δεν είμαι η μόνη εμμονική με την καθαριότητα… σίγουρα θα υπάρχουν κι άλλες εκεί έξω να μουτζώσω! Ρωτάς γιατί; Γιατί οποιαδήποτε εξάρτηση, σου τρώει τη ζωή… γιατί όπως σοφά διατύπωσε η Αμερικανίδα αρθρογράφος Erma Bombeck για το νοικοκυριό: «Αν το κάνεις σωστά, θα σε σκοτώσει».
Η τάξη, η καθαριότητα, η οργανωτικότητα, οι ατσαλάκωτες λεπτομέρειες, η μυρωδιά του φρεσκοπλυμένου, οι γυαλισμένες επιφάνειες, αποτελούσαν για ‘μένα μικρές καθημερινές απολαύσεις από μικρή ηλικία. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, που μία από τις πρώτες φράσεις που άρθρωσα ήταν: «Μη λελώνεις τζάμι μας!», παροτρύνοντας τους επισκέπτες του σπιτιού, να πιάνουν τη μπαλκονόπορτα απ’ το πόμολο κι έπειτα μου την έσπαγε η παιδική χαρά, γιατί έμπαινε άμμος στα παπούτσια μου και… «λέλωνα τις τσάτσες».
Στην εφηβεία, κόντρα στις υποδείξεις της μητέρας μου, πέρασα το πιεστικό για ‘μένα στάδιο της ακαταστασίας. Έπαιζα τον ρόλο της ανοικοκύρευτης, με μεγάλη προσπάθεια και ανάλογη επιτυχία. Κάπως έτσι διαμαρτυρόμουν που κάποιος άλλος είχε αναλάβει τα ηνία της οργάνωσης. Μα εγώ μαμά, ήθελα τον πλήρη έλεγχο. Έπρεπε εσύ να υπακούς στις οδηγίες μου, εσύ να μ’ ακολουθείς με τον κουβά! Γιατί πολύ απλά, η εμμονική νοικοκυρά θεωρεί πως τα κάνει καλύτερα… όχι μόνο από τη μάνα της, απ’ όλη την οικουμένη!
Το στάδιο της χειραφέτησης: Το στάδιο του παραλογισμού! Έπεσα με τα μούτρα πάνω στα ξεσκονόπανα. Έμενα μόνη, κι είχα κάθε ευκαιρία να φτάσω στο τέρμα αυτή την αρρώστια. Χτένιζα τα κρόσσια του χαλιού, πηδούσα από πάνω τους (“μη μου τα κρόσσια τάραττε”), γυάλιζα ακόμα και τα μήλα πριν τα φάω… και όχι, δεν είχα τόσο ελεύθερο χρόνο! Δε θα ξεχάσω όταν επέστρεψα από δεκαπενθήμερες διακοπές, με μια φίλη στο “σφραγισμένο” μου σπίτι. Μου είπε μπαίνοντας: «Το σπίτι σου μυρίζει σαπούνι…?» με ύφος απορημένο. Σου λέει: «Μα πως έγινε αυτό, ήμασταν μαζί 200 χιλιόμετρα μακριά, πότε καθάρισε;». Τότε είπα μέσα μου: «Τέλος αρρωστάκι… δε θα επιτρέψω να σε βρει ο θάνατος με την ξαραχνιάστρα».
Πλέον, λέμε στον κόσμο πως γιατρεύτηκα, πως είμαι φυσιολογική πια. Έχω επιλέξει μερικά σημεία του σπιτιού (2 συρτάρια) να διατηρώ επίτηδες ακατάστατα, για να πείθω τον εαυτό μου ότι δε με πειράζει. Αποφεύγω τις υπερβολές και αναβάλω… καταλαβαίνεις; Αναβάλω! «Οι δουλειές του σπιτιού» λέει, «είναι κάτι που κάνει μια γυναίκα και κανείς δεν το προσέχει, εκτός αν δεν τις κάνει», λέει. Ο Evan ο Esar λέει. Το προσέχουν, δε το προσέχουν, η μανία να καταπολεμώ λεκέδες όφειλε να μετριαστεί.   
Παρόλα τα παραπάνω, παραδέχομαι ακόμα πως η διαδικασία εκκαθάρισης, είναι μια ψυχικά “καθαρτήρια” διαδικασία. Σου δίνει τη ψευδαίσθηση πως βάζεις σε τάξη τη ζωή σου, πως δεν έχεις πρακτικές εκκρεμότητες να σε καθυστερούν απ’ τις υπόλοιπες δραστηριότητές σου. Σημασία δεν έχει αν όντως σου δίνει το προβάδισμα ή όχι, σημασία έχει ότι νιώθοντας πιο ανάλαφρος, αυτό ακτινοβολεί κι έχει τα ίδια επιθυμητά αποτελέσματα. Σίγουρα σε έναν χώρο σκονισμένο, βρώμικο και μη αερισμένο, δε μπορώ να συγκεντρωθώ, να δουλέψω, να έχω θετική διάθεση. Έτσι, παρακάτω παραθέτω τις ισορροπημένες -πλέον- συμβουλές μου, για το εβδομαδιαίο σύστημα διατήρησης ενός υγιούς σπιτιού!

My tips about fashina:

Play: Το σπουδαιότερο εργαλείο για ευχάριστο καθάρισμα, είναι τα ασύρματα ακουστικά μου. Εκτός από την τυπική playlist σε γρήγορους ρυθμούς για παράλληλη γυμναστική, μεταδίδουν συχνά και συζητήσεις-συνεντεύξεις μεγάλου ενδιαφέροντος! Άνθρωποι των γραμμάτων, των τεχνών… ακόμα και της showbiz, με συντροφεύουν με τις απόψεις τους, κάνοντας έτσι ακόμα περισσότερο εποικοδομητικό τον χρόνο μου.
Tip: Βάλε Λιάγκα στο σκούπισμα, Μπογδάνο στο πλύσιμο των πιάτων και Τάσο Τρύφωνος στο σιδέρωμα. Καλά, μπορεί οι δύο στους τρείς να είναι αντιπαθείς, αλλά τουλάχιστον κάνουν καίριες ερωτήσεις!

Στρατηγική: Η σειρά των εργασιών που έχω να φέρω εις πέρας κάθε φορά, έχει μεγάλη σημασία. Θέλω να είμαι σύντομη, αποτελεσματική και σχετικά ξεκούραστη. Έτσι, καταστρώνω το ιδανικότερο σχέδιο “πλεύσης”, ανάλογα με τις απαιτήσεις.  
Tip: Τα δύο συνηθέστερα σχέδια στρατηγικής μου, είναι το καθάρισμα κάθε δωματίου ξεχωριστά ή το σύντομο πρόγραμμα, χωρισμένο διαδοχικά σε εργασίες. *Αξίζει να σημειώσω την τακτική μια φίλης, η οποία έχει προγραμματισμένη μία δουλειά για κάθε ημέρα της εβδομάδας (π.χ. Δευτέρα: σιδέρωμα, Τρίτη: σκούπισμα κλπ.).

Σιδέρωμα: «Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός». Σίγουρα αυτός που το είπε, είχε στο μυαλό του το σιδέρωμα. Αν ξεμπερδέψεις με δαύτο, όλα τ’ άλλα είναι παιχνιδάκι. Το σιδέρωμα μου δημιουργεί ανάμεικτα συναισθήματα. Ναι μεν είναι βαρετό, κοπιαστικό και τις περισσότερες φορές χρονοβόρο. Αλλά είναι ταυτόχρονα και το τελικό στάδιο της περιποίησης των ρούχων, που τόσο πολύ αγαπώ να φροντίζω! Ξεκινάω τις δουλειές μου με το σιδέρωμα, γιατί το χνούδι που αφήνουν τα ρούχα στην ατμόσφαιρα και στα έπιπλα, θα το “κυνηγήσω” σε επόμενο στάδιο.   
Tip: Τα ευαίσθητα υφάσματα που σύμφωνα με τις ενδείξεις σιδερώνονται σε χαμηλές θερμοκρασίες, προτιμώ να τα σιδερώσω σε υψηλότερη θερμοκρασία με περισσότερη ασφάλεια. Αυτό γίνεται αποφεύγοντας την άμεση επαφή… τοποθετώ ένα λινό πανί πάνω στο τεντωμένο ρούχο, και σιδερώνω κανονικά.

Πλύσιμο ρούχων: Όπως ήδη είπα, αγαπώ τα ρούχα… όχι μόνο όταν τα φοράω, αλλά και σε όλα τα στάδια της περιποίησής τους. Είναι τα “μωρά” μου και τα φροντίζω με προσοχή. Στο μπάνιο μου υπάρχουν δυο καλάθια απλύτων. Στο ένα μπαίνουν τα ανθεκτικά και στο άλλο τα ευαίσθητα, τα οποία προορίζονται για πλύσιμο στο χέρι. Όλα πλένονται σύμφωνα με τις οδηγίες πλύσης τους και πάντα με την χρήση εξειδικευμένων απορρυπαντικών (άλλο για λευκά & χρωματιστά, άλλο για μαύρα).
Tip: Τα μάλλινα χρειάζονται “τρυφερότητα”. Τα πλένω στο χέρι σε χλιαρό νερό, χρησιμοποιώντας το σαμπουάν μου αντί απορρυπαντικό. Στραγγίζω απαλά μ’ “ευγενικές” κινήσεις.

Άπλωμα ρούχων: Μισητό άπλωμα, ειδικά τον χειμώνα. Συνδυάζω αυτή τη δουλειά με τον αερισμό του σπιτιού. Έτσι, όσο εγώ απλώνω με μαεστρία τα ρούχα μου – ώστε να έχω λιγότερη δουλειά στο σιδέρωμα, ανανεώνεται και ο αέρας των δωματίων.
Tip: Για να αποφύγω τα αντιαισθητικά σημάδια από μανταλάκια στα υφάσματα (που ούτε στο σιδέρωμα δεν εξουδετερώνονται), τοποθετώ τα μανταλάκια στις ραφές ή τις φόδρες των ρούχων, άλλοτε στο εσωτερικό των τσεπών και πάντα τις μπλούζες στα σημεία ραφής της μασχάλης. Όλα τα ρούχα απλώνονται ανάποδα, εκτός από τα πουκάμισα τα οποία κρεμιούνται κανονικά στις κρεμάστρες κι έπειτα μαζί μ’ αυτές, “αγκιστρώνονται” στην απλώστρα.    

Μαγείρεμα: Εντάξει μπορεί στη καθαριότητα να μου tagαρεις το παρατσούκλι Παστρικοθοδώρα, στη μαγειρική όμως… Λωξάνδρα δε με λες. Γενικά δε θεωρώ ότι το ‘χω. Εννοώ δε με ξετρελαίνει να βρίσκομαι πάνω από μια φλεγόμενη κατσαρόλα και να σπινάρω άνετη μέχρι το ψυγείο ψιλοκόβοντας μαϊντανό στον αέρα! Σύμφωνα με μαρτυρίες όμως, είμαι καλή μαγείρισσα… γευστική ποιότητα έχουμε, ποικιλία πιάτων δε διαθέτουμε στο κατάστημα (ούτε ενδιαφερόμαστε να αποκτήσουμε). Προς τιμήν της επιβίωσης λοιπόν, μαγειρεύω με αγάπη και φαντασία… τις ημέρες που δε παραγγέλνω απ’ έξω.
Tip: Βρες άντρα που μαγειρεύει. Θα έχεις ένα “δίχτυ ασφαλείας” κάθε φορά που θα είναι η σειρά σου να μαγειρέψεις, αλλά “ώ! τι ατυχία κάτι συνέβει και το ξέχασες τελείως”!  

Ξεσκόνισμα: Αφού λοιπόν ξεμπερδέψαμε με τις τυπικές υποχρεώσεις ένδυσης και τροφής, ας αρχίσει το party! Βγάζω απ’ το ντουλάπι τη κούτα όπου έχω συγκεντρωμένα όλα τα απαραίτητα: απορρυπαντικό γενικής χρήσης, καθαρό βαμβακερό πανί για τα τζάμια & άλλες επιφάνειες, αντιστατικό πανάκι.
Tip: Το αντιστατικό πανάκι, το χρησιμοποιώ μετά το πέρασμα του βαμβακερού πανιού με το καθαριστικό επιφανειών, ώστε να απαλλαγώ από τα τελευταία ίχνη χνουδιού που άφησε το βαμβάκι.

Σκούπισμα: Ο βραχνάς. Να τραβολογάς την ηλεκτρική σκούπα από δωμάτιο σε δωμάτιο, να μπλέκεσαι στα καλώδια, να κάνεις αγώνα δύναμης πάνω από τα χαλιά, να κολλάς το μάγουλο στο πάτωμα για να φτάσεις την απέναντι γωνία κάτω απ’ το κρεβάτι κι αυτή η “αχάριστη” διαβολική συσκευή, -λες κι επίτηδες- δε χάνει ευκαιρία να γυρίσει πλάτη και να σε λούσει με τον αντιπαθητικό της αέρα! Τουλάχιστον κάνει τη δουλειά της καλά!
Tip: Αλλάζω τακτικά τη σακούλα του κάδου και πλένω το επαναχρησιμοποιήσιμο φίλτρο σύμφωνα με τις οδηγίες, ώστε να εμποδίζεται η κυκλοφορία μολυσμένων σωματιδίων στην ατμόσφαιρα του χώρου.

Σφουγγάρισμα: Η αγαπημένη μου ασχολία στον τομέα της καθαριότητας. Τι καλύτερο από το στάδιο “φινιρίσματος”; Προσφέρει αίσθηση δροσιάς, φρεσκάδας, άρωμα (κατά προτίμηση λεβάντας), γυαλάδα, 100% απαλλαγή από τη σκόνη… κι έπειτα, είσαι τόσο κοντά στο τέλος της φασίνας.
Tip: Μάθε το παρακάτω ξόρκι και θα με θυμηθείς: «Σφουγγαρίστρα από 50% βαμβάκι και 50% μικροΐνα, όχι από μη υφαντό υλικό».  

Πλύσιμο πιάτων: Βαριέμαι αφόρητα… πλήττω από μοναξιά στον νεροχύτη. Γι’ αυτό εφήυρα έναν τρόπο να βαριέμαι λιγότερο. Είναι η στιγμή της ημέρας που θα κάνω τα τηλεφωνήματά μου. Ευλογημένα hands-free. Έτσι, τελειώνω χωρίς να το καταλάβω και παράλληλα μαθαίνω νέα!
Tip: Απ’ το να αγχώνομαι για το πόσο υγρό σφουγγάρι αφήνω πίσω μου και την ανυπολόγιστη ανάπτυξη των βακτηρίων, προτιμώ να το αντικαθιστώ κάθε βδομάδα. Επίσης αν σε στείλω στο super market για υγρό πιάτων, θυμήσου Ακάκιε, όχι διάφανα και λευκά (μου φέρνουν φτέρνισμα), αδιαφανή να μου πάρεις… βατόμουρο ή μήλο.

Στρώσιμο κρεβατιού: Το καθημερινό στρώσιμο του κρεβατιού, μου είναι σχεδόν αδιάφορο (ακόμα και μάταιο όπως υποστηρίζει η Joan Rivers η οποία δήλωσε: «Μισώ το νοικοκυριό. Φτιάχνεις τα κρεβάτια, πλένεις τα πιάτα, και μετά από έξι μήνες, άντε πάλι από την αρχή»). Υπάρχει όμως ένα στρώσιμο κρεβατιού, που μου δίνει μεγάλη ευχαρίστηση. Όταν πια όλες οι υπόλοιπες δουλειές έχουν τελειώσει και ξεδιπλώνεις τα φρεσκοπλυμένα σου μοσχοβολιστά σεντόνια στο κρεβάτι. Είναι μια αγαπημένη στιγμή που με τον τρόπο της σου “ψιθυρίζει”: «Έη! Ερείπιο, κάνε λίγο κουράγιο ακόμα κι εγώ θα περιμένω να ξεκουράσω το ταλαιπωρημένο σου κορμί!».

Καθαρισμός μπάνιου: Φτάνοντας στη πόρτα του μπάνιου (στη πραγματικότητα ΤΩΝ μπάνιων), συνειδητοποιείς πόσο μεγάλη απάτη είναι η διαφήμιση, που όλα τα παρουσιάζει εύκολα. Που είναι ο σγουρομάλλης νεαρός που κουβαλάει υγρό κατά των αλάτων στις αποσκευές του; Εκείνος φαίνεται να το διασκεδάζει περισσότερο. Εδώ που τα λέμε όμως, αν και δυσάρεστη δουλειά, σε ανταμείβει και με το παραπάνω. Ποιος δεν απολαμβάνει, μετά από μια κουραστική ημέρα, ένα ζεστό αφρόλουτρο μέσα σε πεντακάθαρη μπανιέρα;          

Αναρωτιέμαι καμιά φορά, ποιά θα ήμουν χωρίς τη ποδιά μου; Δεν υπάρχει απάντηση… δεν υπάρχει Ζέτα χωρίς ποδιά. Ακόμα και σε ηλικία τριών ετών ζήτησα από την οικογένειά μου, να μου ράψει μια ποδιά στα μέτρα μου. Μάλιστα η “εντολή” ήταν σαφέστερη: «…με τσέπη σε σχήμα καρδιάς παρακαλώ!». Στη φωτογραφία, η μικρή Ζέτα βάζει σε τάξη το σπίτι της γιαγιάς της, χαμογελώντας στον φακό του φωτογράφου παππού, μέσα στο αστραφτερό total white look της!   

You May Also Like

6 σχόλια

  1. ΑΧΑΧΑΧΑΧΑ... δεν έχω λόγια, τέλειο!
    Πάντως το "σήμα κατατεθέν" σου είναι τα καθαρά, αφράτα, μοσχομυρωδάτα, απαλά, σιδερωμένα στη τσίτα, μοναδικά σεντόνια- μαξιλαροθήκες σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Χαχαχαχα! τι να πω;
    Πως αντιπαθώ τη φασίνα, πως βαριέμαι ατελείωτα το ξεσκόνισμα, το μόνο που απολαμβάνω είναι να κάνω τα τζάμια, μ' ένα ειδικό πανάκι, με νερό και χωρίς απορρυπαντικό... βασικά δεν χρησιμοποιώ απορρυπαντικά... μόνο ξύδι ή πράσινο σαπούνι ή σόδα!
    Έχω γράψει και οικολογικό βιβλίο που απ΄ ότι μαθαίνω έχει εξαντληθεί, "Τα κόλπα της Γιαγιάς" εκδόσεις Libro... και εξηγεί πώς να καθαρίζεις με διάφορα κόλπα το σπίτι σου!

    ΑΦιλάκια και καλό μήνα να έχουμε... χαλαρό και χαμογελαστό! :)

    ΥΓ: Ορκίστηκα να μη βάλλω ποτέ ποδιά και κατάφερα να μαγειρεύω χωρίς να λερώνομαι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τζάμια??? Εννοείς αυτή τη διαδικασία που καθαρίζεις μια μπαλκονόπορτα από έξω και μετά από μέσα; Και μετά ξανά βγαίνεις έξω γιατί είδες έναν λεκέ που δε καθαρίστηκε καλά; Και που μετά ξανά μπαίνεις μέσα να τον καθαρίσεις επειδή τελικά ο λεκές ήταν στη μέσα πλευρά; Όχι. Δε μου αρέσει αυτό… εκτός κι αν είναι καλοκαίρι, κι αντί για καθαριστικό και πανί, χρησιμοποιώ άφθονο νερό και σφουγγάρι. Δεν έχω καλύτερο από το πλατσούρισμα στη βεράντα με το λάστιχο!
      Πέρα απ’ τη πλάκα αυτό με τη σόδα στα τζάμια με ιντριγκάρει! Θα έχω υπόψιν μου τα ‘Κόλπα της Γιαγιάς’ γιατί θα ήθελα κάποια στιγμή να παρασκευάσω μερικά handmade καθαριστικά. Γενικά προσπαθώ να εφοδιάζομαι με οικολογικά απορρυπαντικά… όσο οικολογικά μπορούν να είναι τα απορρυπαντικά του εμπορίου.

      Καλό μας μήνα... μια ανάσα από την άνοιξη!

      Διαγραφή
  3. Περαστικά σας εύχομαι μέσα από την καρδιά μου <3.

    Τέλειο post.
    Φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Με την δημοσίευση του σχολίου σας, βεβαιωθείτε ότι εμφανίζεται το ακόλουθο μήνυμα: «Το σχόλιό σας θα είναι ορατό μετά την έγκριση». Αν αυτό το μήνυμα δεν εμφανιστεί, ξαναπροσπαθήστε.

  • 64
    0
  • 22
    2
  • 57
    0
  • 60
    4
  • 53
    4
  • 36
    0