Η τέχνη βρίσκεται παντού

by - 6:10 μ.μ.

Τι είναι τέχνη; Ποια αντικείμενα μπορούμε να αποκαλέσουμε «έργα τέχνης»; Γιατί η τέχνη δεν έχει όρια αλλά έχει βαθμίδες σπουδαιότητας;

Ο όρος «τέχνη», σύμφωνα με το ερμηνευτικό ελληνικό λεξικό, είναι η ελεύθερη δημιουργική έκφραση του ανθρώπου με έργα που διέπονται από αισθητικούς κανόνες. Αρκεί όμως η ελεύθερη έκφραση; Και ποιος καθορίζει αυτούς τους αισθητικούς κανόνες όταν η έννοια του ωραίου είναι υποκειμενική; Δεν είναι λίγες οι φορές, που στεκόμαστε μέσα σε μια gallery, μπροστά από ένα έκθεμα μοντέρνας τέχνης προσπαθώντας να κατανοήσουμε που κρύβεται το καλλιτεχνικό άγγιγμα του δημιουργού. Όλοι εξάλλου, μπορούν να βάλουν ένα παπούτσι πάνω σ’ ένα σάπιο τελάρο!
Ξεκινώντας να απαντάμε τα παραπάνω ερωτήματα, θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας τη ρευστή μορφή της τέχνης. Μιλάμε για τη τέχνη σαν να είναι κάτι συγκεκριμένο, ενώ στη πραγματικότητα πρόκειται για μία αόριστη “δύναμη”, που διαπερνά την ύλη αποσκοπώντας την επίδραση στον ανθρώπινο ψυχισμό. Αυτή η σύγχυση, γίνεται αιτία αμφισβήτησης προς ορισμένα έργα τα οποία ξεφεύγουν απ’ τη κοινή αισθητική και κατ’ επέκτασιν προς τους ίδιους τους δημιουργούς.



Η καλλιτεχνική αξία ενός δημιουργήματος, εξαρτάται άμεσα από την αποδοχή του κοινού ή από τα αμφιλεγόμενα αισθήματα αποστροφής που προκαλεί. Καταλήγουμε έτσι στο συμπέρασμα, πως η τέχνη δεν αφορά το ίδιο το μέσο της, αλλά την “οπτική γωνία” του παρατηρητή. Αν ο παρατηρητής δεν εκλάβει το μήνυμα του μέσου, τότε για εκείνον δε τίθεται θέμα τέχνης. Χωρίς όμως η γνώμη του, να ακυρώνει το μέσο. Το παπούτσι πάνω στο σάπιο τελάρο, για κάποιους ίσως είναι απλώς ένα παπούτσι πάνω σε σάπιο τελάρο. Για τους υπόλοιπους όμως που εισπράττουν την αλληγορική διαμαρτυρία του καλλιτέχνη απέναντι στη σαθρότητα των κοινωνικών στερεότυπων πάνω στα οποία στηριζόμαστε, θα παραμένει μια καλλιτεχνική κατάθεση.
Η ζωγραφική, η αρχιτεκτονική, η γλυπτική, η υποκριτική, η μουσική, ο χορός, η λογοτεχνία, ο κινηματογράφος, η φωτογραφία, η μαγειρική και πολλές ακόμα μορφές τέχνης, βρίσκουν τους υπηρέτες και τους οπαδούς τους, να συμφωνούν ή να διαφωνούν πάνω σε ποιοτικά ζητήματα έκφρασης κι απόδοσης των συναισθημάτων. Αναμφισβήτητα το αντικείμενο της τέχνης θα πρέπει να φέρει ουσιαστικό περιεχόμενο. Οπωσδήποτε οι αναλογίες μεταξύ υλικής και πνευματικής υπόστασης, παίζουν σημαντικό ρόλο στη διάδρασή της με το κοινό. Ωστόσο, είμαστε αρκετά σίγουροι πως η τέχνη παράγεται; Θέλω να πω, αν η τέχνη σχετίζεται με το “βλέμμα” του παρατηρητή, τότε όλος ο υλικός και άυλος κόσμος μπορούν -εν δυνάμει- να αποτελέσουν τέχνη. Ίσως η τέχνη να προϋπάρχει γύρω μας. Ίσως τέχνη να είναι η ικανότητα να εντοπίζεις τη ποιητικότητα της ζωής. Το ταλέντο να διακρίνεις, να μεταφράζεις, να αναπαριστάς, να μεταβιβάζεις σε κάτι νέο, τις λεπτές διαφορετικές ασυνέχειες ενός συμπαγούς σύμπαντος.



Επέλεξα να μετουσιώσω τη θεωρία μου, σε ένα πείραμα.
Σκοπός του πειράματος: Να χρησιμοποιηθούν δύο ή περισσότερα είδη τέχνης (μαγειρική, ζωγραφική, φωτογραφία) για την εξέλιξη ενός αντικειμένου, από χρηστικό σε αισθητικό.
Πρώτες ύλες: κοκκινογούλι (κοινώς παντζάρι), ελαιόλαδο, κρέμα μπαλσάμικου, ροζ αλάτι και μερικές πινελιές γιαουρτιού.
Τεχνική: Αν εξαιρέσουμε μερικές απαλές κινήσεις με το πιρούνι μου, η αφηρημένη ανάμειξη των υλικών, προέκυψε αναπόφευκτα. Η ανθρώπινη παρουσία βοήθησε μόνο στην αποτύπωση αυτού του πειράματος. 
Το νόημα: Η επιδεξιότητα της καλλιτεχνικής σκοπιάς, δε σε εμποδίζει να δεις το λερωμένο πιάτο, ως λερωμένο πιάτο. Σε παρακινεί να προσπεράσεις την επιφανειακή άποψη και να περιεργαστείς την ιδέα ότι δεν είναι μόνο αυτό!



Το άρθρο γράφτηκε για το Art Nouveau

You May Also Like

2 σχόλια

  1. Το αισθητικό αποτέλεσμα πολύ πετυχημένο... όσο για τη γεύση, φαντάζομαι πως ακολουθεί την πρωταρχική έμπνευση! ;-)
    Αφιλάκια άκρως δημιουργικά! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σημαντικό να το ακούς από μία ζωγράφο... και λάτρη της υγιεινής (δια)τροφής!

      Καλό μήνα Στεφανία μου!!! : )

      Διαγραφή

Με την δημοσίευση του σχολίου σας, βεβαιωθείτε ότι εμφανίζεται το ακόλουθο μήνυμα: «Το σχόλιό σας θα είναι ορατό μετά την έγκριση». Αν αυτό το μήνυμα δεν εμφανιστεί, ξαναπροσπαθήστε.

  • 64
    0
  • 22
    2
  • 57
    0
  • 60
    4
  • 53
    4
  • 36
    0