'Gravity'

by - 2:39 μ.μ.


Gravity’: Μια ταινία που συζητείται και θα συζητείται για πολύ καιρό (θα την δούμε υποψήφια και στα Oscar 2014)!
Ο Alfonso Cuarón, μας χάρισε ένα film που θεωρώ ότι θα μείνει στην ιστορία! Λένε, πως είναι ένα film επιστημονικής φαντασίας… δε το δέχομαι. Θα ήταν, αν όλα αυτά που διαδραματίζονται, δεν ήταν δυνατόν να συμβούν (όπως στο ‘Armageddon’ για παράδειγμα). Από τη στιγμή που οι καταστάσεις είναι ρεαλιστικές, τότε μιλάμε για ένα δράμα επιστημονικού χαρακτήρα!
Η επιστήμονας Ryan Stone (Sandra Bullock) και ο έμπειρος αστροναύτης Matt Kowalski (George Clooney), προσπαθούν να επιβιώσουν έπειτα από μία “φονική βροχή” διαστημικών αποβλήτων. Η σύγκρουση των θραυσμάτων με το διαστημικό τους σταθμό, είναι καταστροφική τόσο για το σκάφος όσο και για το υπόλοιπο πλήρωμα. Έτσι, έχοντας απομείνει οι δυο τους στο αχανές διάστημα, αναζητούν για τον πλησιέστερο διαστημικό σταθμό, που θα τους γυρίσει σπίτι.
Ο Cuarón επέλεξε μια...
δισήμαντη λέξη (gravity = βαρύτητα / σοβαρότητα μιας περίστασης), για τον τίτλο της δισήμαντης ταινίας του. Κατά τη κρίση μου, το διττό μήνυμα της ιστορίας μέσα από τη σκηνοθεσία, είναι υπαρξιακό. 
Αν σκεφτούμε πως το διαστημικό περιβάλλον δεν είναι τίποτα άλλο από έναν “βραχίονα” ο οποίος τοποθετεί την πρωταγωνίστρια σε ένα κενό σημείο, απομακρυσμένη από τη συμβατή ζωή, αποστασιοποιημένη από οποιοδήποτε πρόβλημα, τότε συνειδητοποιούμε πως ο δημιουργός σκόπευε έμμεσα να μας φανερώσει ποιοι είμαστε! Να υπογραμμίσει το “ελαστικό” μας μέγεθος μέσα στην ύπαρξη. Ο άνθρωπος, ως κύριο αντικείμενο μελέτης του σεναρίου, αποδεικνύεται αρκετά μικρός να “χαλιναγωγήσει” το σύμπαν κι αρκετά μεγάλος να το ξεπεράσει! Μέσα από τα εκπληκτικά πλάνα με θέα τη γη, μέσα από τις εναλλαγές τις οπτικής μεταξύ πρωταγωνιστή και παρατηρητή, μέσα από την πρωτοποριακή φωτογραφία -που στη 3d έκδοση κορυφώνεται- και τις ρυθμικές, εναρμονισμένες κινήσεις των πρωταγωνιστών να ακολουθούν τον αργό -εκεί έξω- χρόνο, προβάλλονται τα ανθρώπινα συναισθήματα που παρά τις ασυνήθιστες συντεταγμένες τους, παραμένουν ίδια. Ο φόβος για τον θάνατο, η απέραντη θλίψη της μοναξιάς, η νοσταλγία για κάτι χαμένο, η ευθύνη για τη σωστή απόφαση, η πίστη στον εαυτό μας και η τόλμη να μην εγκαταλείπουμε ποτέ!
Το δεύτερο υπαρξιακό μήνυμα που εκλαμβάνει κανείς, είναι πως κύτταρο και σύμπαν είναι έννοιες “ταυτόσημες”. Ίσως να είμαι επηρεασμένη από μια άλλη μεγαλύτερη, προσωπική μου θεωρία, που δεν είναι της παρούσης να αναπτύξω, όμως συνοπτικά: καταργεί τις διαφορές μεταξύ φυσικών κανόνων μικρόκοσμου και μακρόκοσμου και αναγκάζει τους δύο κόσμους να υπόκεινται τους κανόνες μιας κοινής και απλούστερης φιλοσοφίας. Το μήνυμα αυτό, εκτονώνεται εμφανώς, μέσα από την συμβολική θέση εμβρύου που παίρνει η πρωταγωνίστρια, αμέσως μόλις καταφέρνει να μπει στο σκάφος (συμβολικά: ωάριο).
Η (λατρεμένη μου) Sandra Bullock, καταφέρνει για άλλη μια φορά να ξεδιπλώσει τις υποκριτικές της ικανότητες. Αυτή τη φορά η ηθοποιός έπρεπε να πάρει στις πλάτες της σχεδόν όλη τη ταινία, μιας και ο χαρακτήρας του Clooney εγκαταλείπει νωρίς. Εκτός απ’ το μοναχικό παίξιμό, δε τη βοήθησε ούτε το περιβάλλον, αφού το μεγαλύτερο μέρος των γυρισμάτων έγινε με φόντο έναν πράσινο τοίχο. Αυτό ίσως είναι το σημείο όπου ταυτίζεται με τον χαρακτήρα της Dr. Stone, ότι δηλαδή στο τέλος μένεις μόνος και πρέπει να βγάλεις εσύ τη δύσκολη δουλειά!
Τέλος, έχω να σημειώσω την άριστη απόδοση της έλλειψης βαρύτητας, καθώς και την ισάξια final scene, που τι κρίμα… δε μπορώ να αναλύσω, διότι έτσι θα αποκάλυπτα το finale. Θυμηθείτε όμως πως η σκηνοθεσία επιβραβεύει την ηρωίδα με ένα μεγαλοπρεπέστατο πλάνο! Επιτρέψτε μου να κλείσω με μια φράση της κριτικής του Χρήστου Μήτση: «Το ‘Gravity’ είναι υπόδειγμα δεξιοτεχνικής ισορροπίας, ανάμεσα στο καλλιτεχνικό όραμα ενός δημιουργού και τις αυστηρές επιταγές της βιομηχανίας». Δε θα μπορούσα να το πω καλύτερα! 



You May Also Like

0 σχόλια

Με την δημοσίευση του σχολίου σας, βεβαιωθείτε ότι εμφανίζεται το ακόλουθο μήνυμα: «Το σχόλιό σας θα είναι ορατό μετά την έγκριση». Αν αυτό το μήνυμα δεν εμφανιστεί, ξαναπροσπαθήστε.

  • 64
    0
  • 22
    2
  • 57
    0
  • 60
    4
  • 53
    4
  • 36
    0