Η κλασική μουσική δεν είναι βαρετή

by - 6:30 μ.μ.

Η χθεσινή νύχτα ήταν μια άυπνη νύχτα! Δεν είναι σπάνια για ‘μένα η βραδινή υπερένταση, ειδικά όταν ξέρω ότι με περιμένει μια δραστήρια ημέρα. Η χθεσινοβραδινή αϋπνία όμως, “ψιθύριζε” στα αφτιά μου τον πρόλογο του ‘Καλοκαιριού’ από τις ‘Τέσσερις Εποχές’ του Vivaldi… σαν να ήθελε να μου υπενθυμίσει το θέμα που έχω στο “συρτάρι” εδώ και πολύ καιρό! 
Δε μπορώ να πω πως η μουσική μου παιδεία, απορρέει σκόπιμα κλασικά ακούσματα. Αυτό μάλλον έγινε φυσικά, χωρίς προσπάθεια! Είναι μια φυσική ανάγκη, ζωτικής σημασίας! Μοιάζει σαν να αποτελεί σημαντική προσθήκη στη δομή της φύσης…
όπως οι νόμοι της. Λες κι αν έλειπε η κλασική μουσική απ τη ζωή μου, κάτι δε θα λειτουργούσε σωστά στο σύμπαν! 
Χωρίς υπερβολές, αναγεννάσαι - «η μουσική ξεπλένει…» λέει, «από τη ψυχή, τη σκόνη της καθημερινότητας» (Berthold Auerbach). Όταν βρεις τον κλασικό συνθέτη που σου ταιριάζει... που μιλάει απ’ ευθείας στη ψυχή σου, τότε μόνο μπορείς να δεις τις “μαύρες τρύπες” που ανοίγονται στον χώρο γύρω σου… και οδηγούν στους δικού σου παραδείσους! Κάτι τέτοιο συμβαίνει στον δικό μου χώρο με τις μουσικές των Antonio Vivaldi και Pyotr Tchaikovsky (με τον Ιταλό να τα καταφέρνει καλύτερα). Όμως ας σταματήσω τη περιγραφή των συναισθημάτων που προκαλεί η καλή μουσική, γιατί το να γράφεις για τη μουσική, είναι σαν να χορεύεις για τη ζωγραφική! Σκοπός αυτού του άρθρου εξάλλου, είναι να πείσει τους νέους γονείς να μυήσουν τα παιδιά τους στο κόσμο της κλασικής μουσικής:

Πως η κλασική μουσική συμβάλει στην ισόρροπη ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών

Όπως έχουν επισημάνει σχετικές έρευνες, έχει παρατηρηθεί πως πρόωρα βρέφη που άκουγαν κατά τακτά διαστήματα μουσική, ανέπτυξαν σημαντικά υψηλότερες διανοητικές και σωματικές ικανότητες, από εκείνα που δεν άκουγαν. Επίσης, τα παιδιά που μαθαίνουν από πολύ μικρά μουσική,  γίνονται καλύτεροι ακροατές, συγκεντρώνονται πιο εύκολα, οργανώνουν τη σκέψη τους και τη νοητική τους ευελιξία, με αποτέλεσμα να βελτιώνεται και η απόδοσή τους στο σχολείο. Κατ’ επέκτασιν, -όπως αναφέρουν οι ειδικοί- τα παιδιά που μαθαίνουν κάποιο μουσικό όργανο από μικρή ηλικία, αναπτύσσουν γρηγορότερα της φυσικές, πνευματικές, συναισθηματικές και κοινωνικές τους δεξιότητες, όπως η συνεργατικότητα, η αυτοσυγκέντρωση, το μνημονικό, οι ικανότητες ομιλίας, όρασης και ακοής.

Η θέση της μουσικής μέσα στην εκπαίδευση

Παρόλα αυτά, η αξία της μουσικής εκπαίδευσης έχει υποτιμηθεί από γονείς και εκπαιδευτικούς. Δυστυχώς οι σύγχρονες κοινωνικές απαιτήσεις, που μοναδικό σκοπό έχουν την αναβάθμιση του οικονομικού status, θέσπισαν την επιφανειακή μόρφωση των παιδιών. Έτσι, όταν οι γονείς καλούνται να διαλέξουν ανάμεσα στη διδασκαλία μιας ξένης γλώσσας και ενός μουσικού οργάνου για τη μόρφωση του παιδιού τους, συνήθως το πρώτο νικά! Δεν είναι παράξενο, αφού η δημόσια εκπαίδευση δε παρέχει αρκετά εφόδια -τουλάχιστον για ένα από τα δυο-, η απόφαση των γονιών ωθείται προς εκείνο που θα δώσει στο παιδί φυσική τροφή, παραμελώντας τη πνευματική! Φυσικά όταν το παιδί έχει εμφανή κλίση προς τη μουσική, δε θα πρέπει σε καμιά περίπτωση να το αποθαρρύνει ο γονιός. Ακόμα κι αν αυτό σημαίνει πως θα στερηθεί μια άλλη δραστηριότητα. Το να εκφραστεί μέσα από κάτι που έχει έμφυτο, θα του προσφέρει μεγαλύτερο “κέρδος”, από μια γνώση που του “χορηγείται” με το ζόρι!

Μουσική παιδεία από το σπίτι

Αν δεν υπάρχει δυνατότητα παρακολούθησης μαθημάτων κάποιου μουσικού οργάνου για το παιδί σας, φροντίστε να εκπαιδευτεί σωστά το αφτί του. Έρευνες έδειξαν πως τα παιδιά που δεν άκουσαν ποτέ κλασική μουσική έως την εφηβεία, θεωρούν αυτό το είδος μουσικής βαρετό και ξένο προς την “κουλτούρα” τους. Αρνούνται σθεναρά να εντάξουν το είδος αυτό στα ακούσματά τους και δε διανοούνται να παρακολουθήσουν ένα κονσέρτο ή μία όπερα. 
Παράλληλα, οι ειδικοί προειδοποιούν για τους κινδύνους που κρύβουν οι “επεξεργασμένοι” ήχοι ορισμένων παιδικών τραγουδιών (τα οποία μάλιστα κάνουν και θραύση). Οι ηλεκτρονική μουσική που κυριαρχεί στα παιδικά τραγούδια των τελευταίων ετών, καθώς και οι παραμορφωμένες φωνές ενηλίκων (βλέπε στρουμφάκια), μπορεί να συμβάλουν στη κακή ανάπτυξη του παιδιού. Μαθαίνοντας το παιδί να ακούει “θορύβους” αντί για κάποιον καθαρό ήχο μουσικού οργάνου, όχι μόνο επιβαρύνεται η ψυχολογία του, αλλά βάλλεται και η ανάπτυξη των αισθητικών και επικοινωνιακών υποδοχών του. Αυτό σημαίνει πως το παιδί προσπαθώντας να μιμηθεί τη παραμορφωμένη φωνή κάποιου παιδικού ήρωα σ’ ένα τραγούδι, αποπροσανατολίζει τον τόνο της φωνής του καθώς και τον τρόπο ομιλίας του. Όπως και στον διάλογο με ένα παιδί, έτσι και στα τραγούδια, οι λέξεις θα πρέπει να ακούγονται ορθά, καθαρά και με τόνο φωνής κανονικό (το ίδιο ισχύει και για τα μουσικά όργανα). Αυτό θα δώσει στον αυριανό ενήλικα τη σωστή ορθοφωνία και αισθητική, ώστε να συνοδεύει τη ζωή του με ποιότητα.    

Tips:

- Έχει παρατηρηθεί ότι στα παιδιά αρέσει πολύ ο Mozart, ο Haydn και ο Tchaikovsky μέσα από τα γνωστά παραμύθια / μπαλέτα. 
- Η κλασική μουσική ενισχύει τη καλή κρίση και στα υπόλοιπα είδη μουσικής.   

Δείτε παρακάτω μερικές συμβουλές του μουσικού Aaron Green, για να εισάγετε ομαλά τη κλασική μουσική στη ζωή του παιδιού σας: 

1. Διαβάστε στα παιδιά σας μια ιστορία μαζί με κλασική μουσική, σαν να ήταν το soundtrack της:
Όταν διαβάζετε μια ιστορία στο παιδί σας, επιλέξτε ένα κομμάτι κλασικής μουσικής, που να ταιριάζει με τα συναισθήματα και την πλοκή του βιβλίου. Η επιλογή της μουσικής πρέπει να είναι αρκετά απλή. Μην επιλέξετε, για παράδειγμα, το αγαπημένο σας ρέκβιεμ του Verdi για τη μουσική επένδυση της ιστορίας ενός χαρούμενου αγοριού, που παίζει ποδόσφαιρο με τον μπαμπά του. Δε θα είναι καλή ιδέα!
Εξασκηθείτε λίγο στην ανάγνωση της ιστορίας μαζί με τη μουσική, για να πάρετε μια γενική ιδέα για το timing. Αφού εξοικειωθείτε στην ανάγνωση συγχρονισμένα με τη μουσική, πείτε στο παιδί σας ότι του έχετε μια έκπληξη. Διαβάστε του την ιστορία με το νέο τρόπο και σίγουρα θα ενθουσιαστεί!
Tip: Προσπαθήστε να παίζετε πάντα το ίδιο κομμάτι για την ίδια ιστορία. Με τον τρόπο αυτό θα εμπεδωθεί στη μνήμη του παιδιού σας η σύνδεση κομματιού - ιστορίας. Όταν μεγαλώσει, κάθε φορά που θα ακούει το κομμάτι, αυτόματα θα θυμάται τις όμορφες στιγμές, που του διαβάζατε την ιστορία.

2. Χορέψτε τα κλασικά κομμάτια:
Αν τα παιδιά σας είναι συνεχώς σε κίνηση, δοκιμάστε μια χορευτική προσέγγιση της κλασικής μουσικής. Αυτό μπορεί να βοηθήσει πάρα πολύ το παιδί σας να επικεντρωθεί στη μουσική. Πείτε στο παιδί σας να ακούει τη μουσική και να χορεύει στο ρυθμό της, με οποιοδήποτε τρόπο αισθάνεται. Χορέψτε και εσείς μαζί με τα παιδιά. Δεν είναι μόνο διασκεδαστικό αλλά και τονωτικό, σωματικά και ψυχολογικά. Ο χορός περνάει στο παιδί το μήνυμα ότι το να ακούει κλασική μουσική μπορεί να είναι διασκεδαστικό και όχι απαραίτητα βαρετό.
Tip: Κάντε μείξη στη μουσική. Δοκιμάστε να συνδυάσετε αντίθετες μελωδίες και δείτε πώς αντιδρούν τα παιδιά σας. Να τους λέτε πάντα ποιο κομμάτι ακούτε και ποιος το έχει γράψει. Πότε δεν ξέρετε τι θα θυμούνται τα παιδιά σας, έπειτα από χρόνια.

3. Κλασική μουσική μαζί με το παιχνίδι:
Πριν ξεκινήσουν να παίζουν, φτιάξτε μια λίστα με κομμάτια μαζί με τα ονόματα των συνθετών. Βάλτε τα να διαλέξουν ένα κομμάτι, πριν ξεκινήσουν το παιχνίδι. Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, αναφέρετέ τους κάτι για το συνθέτη, που διάλεξαν να ακούσουν. Πολύ σύντομα θα διαμορφώσουν το δικό τους γούστο στην κλασική μουσική, ενώ παράλληλα θα έχουν βασικές γνώσεις για τους συνθέτες.
Tip: Προσπαθήστε να έχετε μια ευρεία γκάμα μουσικής από διάφορες περιόδους.

4. Τέχνη και κλασική μουσική:
Αντίστοιχα με τον χορό, διαλέξτε κομμάτια κλασικής μουσικής, διαφορετικά μεταξύ τους, τα οποία θα ακούτε και εσείς και τα παιδιά σας ενώ ζωγραφίζετε. Ζητήστε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν ανάλογα με το πώς τους κάνει να αισθάνονται το κομμάτι, που ακούνε. Όταν όλοι έχουν τελειώσει ακούστε ξανά τη μουσική και εξηγήστε αυτό που φτιάξατε. Μην ξεχνάτε να τους λέτε το όνομα του κομματιού και το όνομα του συνθέτη.

5. Παιχνίδια μουσικής:
Ξεκινήστε με κάτι απλό. Διαλέξτε τρία κομμάτια μουσικής τα οποία θα ακούτε κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. Πείτε στα παιδιά σας πώς λέγονται τα κομμάτια και ποιος είναι ο συνθέτης τους. Στο τέλος της εβδομάδας παίξτε ένα παιχνίδι, στο οποίο θα ακούγεται κάποιο κομμάτι και το κάθε παιδί θα πρέπει να θυμηθεί και το όνομά του και τον συνθέτη.
Tip: Τέτοιες διαδικασίες δεν προάγουν μόνο τη μουσική καλλιέργεια αλλά και τη μνήμη. Τα παιχνίδια αποτελούν πάντα ένα διασκεδαστικό τρόπο μάθησης νέων εννοιών.


 Το άρθρο γράφτηκε για το Art Nouveau

You May Also Like

2 σχόλια

  1. Νομίζω τα καινούργια σου αρθρα είναι από τα καλύτερα που έχεις αναρτήσει.

    Συμφωνώ απόλυτα!!


    SV

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ευχαριστώ πολύ!!! Φαντάσου λέει να έπαιζες 3 μουσικά όργανα και να σπούδαζες και παιδαγωγικά, πόσο θα σου ταίριαζε αυτό το θέμα, ε;
    Ουπς! Παίζεις όντως 3 όργανα και σπουδάζεις και παιδαγωγικά! Φιλάκια SV!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Με την δημοσίευση του σχολίου σας, βεβαιωθείτε ότι εμφανίζεται το ακόλουθο μήνυμα: «Το σχόλιό σας θα είναι ορατό μετά την έγκριση». Αν αυτό το μήνυμα δεν εμφανιστεί, ξαναπροσπαθήστε.

  • 36
    7
  • 80
    12
  • 52
    3
  • 51
    0
  • 46
    0
  • 48
    4