Ο καλός "αγγελιοφόρος" της μουσικής

by - 1:18 μ.μ.

Ο Zbigniew Preisner, ο συνθέτης των αμέτρητων βραβευμένων μουσικών επενδύσεων ταινιών, καταξιωμένων σκηνοθετών, γεννήθηκε στην Πολωνία το 1955. Μεγάλωσε στην Κρακοβία. Είναι αυτοδίδακτος μουσικός, ο οποίος θεωρείται ως ένας από τους πιο επιφανείς συνθέτες μουσικής για τον κινηματογράφο, της γενιάς του. Η μουσική του έχει τη σπάνια “ικανότητα” να “αφηγείται” και να προβάλει τη δράση μια ιστορίας με...
"ακαριαίο" τρόπο.
Ο μεγάλος πολωνός συνθέτης έχει υπογράψει τη μουσική σε πάνω από 40 ταινίες, κατά κύριο λόγο Ευρωπαίων σκηνοθετών. Πρόκειται για μια αξιοθαύμαστη περίπτωση μουσικού όχι μόνο γι’ αυτό, αλλά πολύ περισσότερο γιατί είναι αυτοδίδακτος. Τον γνωρίσαμε κυρίως μέσα από τη δουλειά του για την ταινία του Kieslowski ‘Η διπλή ζωή της Βερόνικα’, όταν με το ψευδώνυμο ‘Van de Budenmayer’ υπέγραφε ένα από τα ομορφότερα κινηματογραφικά θέματα όπως είναι το ‘Concerto in e minor, Version 1798’. Ο Preisner έκτοτε έχει μονοπωλήσει το ενδιαφέρον των κινηματογραφόφιλων, και όχι μόνο!
Η στενή συνεργασία του με τον σκηνοθέτη Krzysztof Kieslowski (στου οποίου τη τέχνη υποκλινόμαστε) και τον σεναριογράφο του Krzysztof Piesiewicz, χάρισαν στον Preisner διεθνή αναγνώριση μέσα από τις ταινίες τους. Με τις περίφημες συνεργασίες του και στις άλλες ταινίες του Kieslowski (‘Ο δεκάλογος’, ‘Μικρή ιστορία για ένα φόνο’, ‘Τα τρία χρώματα: Μπλε, Λευκό, Κόκκινο’ -σύμβολα ελευθερίας, ισότητας και αδελφοσύνης για τους Γάλλους-). Έχει συνθέσει επίσης τη μουσική για την ταινία του Hector Babenco ‘At Play in the Fields of the Lord’, του Louis Malle ‘Damage’, του Luis Mandoki ‘When A Man Loves a Woman’, της Agnieszka Holland ‘The Secret Garden’ και ‘Europa Europa’, του Charles Sturridge ‘Fairytale: A True Story’ καθώς και το ‘Κουαρτέτο σε τέσσερις κινήσεις’ της Λουκίας Ρικάκη. Πιο πρόσφατες δημιουργίες του για τον κινηματογράφο είναι το ‘The Last September’, σε σκηνοθεσία της Deborah Warner, το ‘Between Strangers’, του Edoardo Ponti, το ‘It’s All About Love’ (που το No Excuse έχει τόσο αγαπήσει), του Thomas Vinterberg και το ‘The Beautiful Country’, του Hans Petter Moland.
Ο Zbigniew Preisner έχει βραβευθεί για τις συνθέσεις του για τον κινηματογράφο, με την ‘Αργυρή Άρκτο’ (Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου), δύο βραβεία ‘César’ (Γαλλική Ακαδημία Κινηματογράφου) και έχει λάβει τρεις συνεχόμενες μνείες ως ‘Ο καλύτερος συνθέτης κινηματογραφικής μουσικής’ από την Ένωση Κριτικών του Λος Άντζελες. Εκτός από τις πολλές συνθέσεις του για τον κινηματογράφο, ο Preisner συνέθεσε επίσης τη μουσική για το  ‘People’s Century’, μία σειρά 26 επεισοδίων του BBC και του WGBH-Boston, για την ιστορία του 20ου αιώνα. Η σειρά προβλήθηκε στη Μ. Βρετανία, στις Η.Π.Α., καθώς και σε περισσότερες από 30 χώρες. Οι ηχογραφήσεις της μουσικής του Preisner για τον κινηματογράφο έχουν κάνει ρεκόρ πωλήσεων! ‘Η Διπλή ζωή της Βερόνικας’ έχει πουλήσει πάνω από 300.000 CD από το 1991 που κυκλοφόρησε ενώ η τριλογία ‘Τα τρία χρώματα’ έχει ξεπεράσει τις 700.000 αντίτυπα. Άλλα έργα του Preisner είναι το ‘Requiem for my Friend’, ένα μεγάλο έργο αφιερωμένο στη μνήμη του Krzysztof Kieslowski, και το ‘10 Easy Pieces for Piano’.
Κάποτε είχαν με τον Kieslowski από κοινού την ιδέα να πούν την ιστορία μιας ζωής μέσα από ένα κοντσέρτο. Η πρεμιέρα επρόκειτο να δοθεί στην Ακρόπολη της Αθήνας. Σχεδιάζανε να είναι ένα μεγάλο καλλιτεχνικό γεγονός. Ο Krzysztof Kieslowski θα ήταν ο σκηνοθέτης και ο Preisner επρόκειτο να αναλάβει τη σύνθεση της μουσικής, αλλά ήταν η ίδια η ζωή που έγραψε ένα τέλος διαφορετικό. Ο Krzysztof Kieslowski πέθανε στις 13 Μαρτίου του 1996. «…Ο Kieslowski μου έμαθε την ελευθερία της έκφρασης. Το νόημα της τέχνης είναι η ελευθερία, η ελευθερία έκφρασης. Γι' αυτό πιστεύω ότι όσο και αν προσπαθήσουν κάποιοι για το αντίθετο, αργά ή γρήγορα η τέχνη θα διαδοθεί...» ανέφερε ο Preisner.
Ο Zbigniew Preisner, ήρθε 11 χρόνια μετά, το 2007 στο Ηρώδειο, σε μια sold out συναυλία αλλά με άλλους φίλους αυτή την φορά. Έτσι και φέτος στο Μέγαρο Μουσικής με την συμφωνική ορχήστρα του Δήμου Βόλου που διευθύνει ο Ιωακείμ Μπαλτσαβιάς αλλά και την φωνή της ‘Βερόνικα’, την σπουδαία σοπράνο Elzbieta Towarnicka. Πάντα όμως με την σκέψη αλλά και τις εικόνες των ταινιών του Kieslowski στις αποσκευές του!
Η έμπνευση για τον Preisner προήλθε από την ανησυχία του ότι οι άνθρωποι στη σημερινή εποχή απομακρύνονται όλο και περισσότερο μεταξύ τους, ως συνέπεια των τεχνολογικών επιτευγμάτων, τα οποία - παραδόξως - αποτελούν εμπόδιο στην επικοινωνία και την ενδοσκόπηση. «Όχι πολύ καιρό πριν…» λέει ο ίδιος, «…διαβάζαμε κάτω από το φως της λάμπας πετρελαίου. Τώρα μοιράζουμε την προσοχή μας μεταξύ της τηλεόρασης, της οθόνης του υπολογιστή μας και των κινητών τηλεφώνων μας. Το τεράστιο άλμα της τεχνολογίας όμως, δεν στηρίχθηκε σε κάποιο φιλοσοφικό ή ψυχολογικό υπόβαθρο, ούτε στην τέχνη. Οι άνθρωποι έχουν λησμονήσει την ψυχή τους – δεν έχουν ούτε χρόνο ούτε χώρο να της αφιερώσουν…»
Η μουσική του έχει τη δύναμη να αγγίξει ακόμη και τα πιο απόκρυφα σημεία του μυαλού μας, αν το επιτρέψουμε. Όλα εκείνα που είχαμε ξεχάσει ή που πρόκειται να ζήσουμε στο μέλλον!

You May Also Like

0 σχόλια

Με την δημοσίευση του σχολίου σας, βεβαιωθείτε ότι εμφανίζεται το ακόλουθο μήνυμα: «Το σχόλιό σας θα είναι ορατό μετά την έγκριση». Αν αυτό το μήνυμα δεν εμφανιστεί, ξαναπροσπαθήστε.

  • 64
    0
  • 22
    2
  • 57
    0
  • 60
    4
  • 53
    4
  • 36
    0