Η Δυσλεξία είναι "Θείο Δώρο"

by - 12:36 μ.μ.


Συνέντευξη του καθηγητή μαθησιακών δυσκολιών του Α.Π.Θ. κ. Γεώργιο Παυλίδη στον Ηλία Λ. Κατσιάμπα.
«Σύμφωνα με τον διακεκριμένο καθηγητή κ. Γεώργιο Παυλίδη, η δυσλεξία είναι ένα έντονο κοινωνικό θέμα, βιολογικής κατά βάση αιτιολογίας, το οποίο εκτιμάται ότι αντιπροσωπεύει το 5% του πληθυσμού στην χώρα μας. Δυστυχώς όμως μόλις το 20% των δυσλεξικών παιδιών είναι διαγνωσμένα σήμερα ενώ το υπόλοιπο 80% παραμένει αδιάγνωστο με αποτέλεσμα τα ιδιαίτερα κατά τα άλλα χαρισματικά αυτά παιδιά να αδικούνται πολλές φορές από γονείς και εκπαιδευτικούς καθότι θεωρούνται τεμπέληδες και κακοί μαθητές με συνέπεια...
να επιβαρύνονται ψυχολογικά και να μην υποστηρίζονται κατάλληλα και έγκαιρα στην αντιμετώπιση των ιδιαίτερων μαθησιακών τους δυσκολιών.

Κε. Παυλίδη τι ακριβώς είναι η δυσλεξία και ποια τα αίτιά της;
Καταρχάς να πούμε ότι η δυσλεξία είναι κοινό χαρακτηριστικό των διάσημων όπως ο Αϊνστάιν, ο Έντισον, ο Κέννεντυ, ο Ουάσιγκτον, ο Τσώρτσιλ, ο Λεονάρδο Ντα Βίντσι, ο Τομ Κρουζ, ο Σ. Σταλόνε, ο Τζον Λένον, ο Γ. Ντίσνεϊ και ο Πικάσο. Συνεπώς, είναι θείο δώρο, μόνον όμως όταν γνωρίζουμε την ύπαρξή της και την αντιμετωπίζουμε έγκαιρα και σωστά. Αντιθέτως η άγνοια χειροτερεύει την ειδική μαθησιακή τους δυσκολία.
Η δυσλεξία είναι μία ειδική μαθησιακή δυσκολία του γραπτού λόγου, με κύρια συμπτώματα την πολύ αργή και με λάθη ανάγνωση, στην ανορθογραφία, και στα γλωσσικά μαθήματα. Εντοπίζεται στη δυσκολία να μεταφέρουν την εξαιρετική τους σκέψη στο γραπτό. Είναι συνήθως κληρονομική, νευρολογική, βιολογικής αιτιολογίας και πρόκειται για μια εξαιρετικά παραπλανητική και κρυφή διαταραχή γιατί δεν φαίνεται στην καθημερινή προφορική επικοινωνία, αφού οι δυσλεξικοί δεν παρουσιάζουν προβλήματα λόγου ή ομιλίας, και μιλούν καθαρά.
Υπάρχει σχέση δυσλεξίας, διάσπασης προσοχής, παρορμητικότητας και υπερκινητικότητας; Τι άλλα προβλήματα παρουσιάζονται;
Η δυσλεξία συνήθως συνυπάρχει με το επίσης νευρολογικό, κληρονομικό πρόβλημα της διάσπασης προσοχής, της υπερκινητικότητας και της παρορμητικότητας (ανυπομονησίας). Τα παιδιά με διάσπαση προσοχής συχνά δεν μπορούν να συγκεντρωθούν για όσο χρόνο χρειάζεται για να τελειώσουν το έργο τους, είναι ανυπόμονα, ανοργάνωτα, ζωηρά, ατίθασα, αεικίνητα και βιάζονται.
Αν κάποιο παιδί είναι εξαιρετικά ανορθόγραφο, ξεχνάει να βάζει τόνους, δεν μπορεί να αποστηθίσει εύκολα, διαβάζει αργά, άλλα βλέπει και άλλα διαβάζει ή πηδάει συχνά σειρές, είναι υπερκινητικό και δεν μπορεί να συγκεντρωθεί εύκολα, πριν το καταδικάσουμε ως κακό και τεμπέλη μαθητή, θα πρέπει πρώτα να εξετάσουμε το ενδεχόμενο μήπως είναι δυσλεξικό.
Σε τι διαφέρουν οι έξυπνοι δυσλεξικοί από τα άτομα με γενική μαθησιακή καθυστέρηση; Υπάρχει διαφορά στην δομή του δυσλεξικού εγκεφάλου και ποια είναι αυτή;
Η δυσλεξία έχει διαφορετική αιτιολογία και εξέλιξη από τη γενική μαθησιακή καθυστέρηση, η οποία οφείλεται σε χαμηλή ευφυΐα, σε αρνητικούς ψυχοπεριβαλλοντικούς παράγοντες (π.χ. ψυχολογικά προβλήματα, αδιάφορο ή μειονεκτικό οικογενειακό ή εκπαιδευτικό περιβάλλον κ.λ.π.) ή σε συνδυασμό των παραπάνω. Αντίθετα η δυσλεξία εξ’ ορισμού δεν προκαλείται ποτέ από νοητικο-ψυχο-περιβαλλοντο-εκπαιδευτικούς παράγοντες, αλλά πάντοτε οφείλεται σε βιολογικά, συνήθως κληρονομικά αίτια.
Ο δυσλεξικός εγκέφαλος είναι διαφορετικά –πλεονεκτικά κατασκευασμένος στα λεκτικά και στα οπτικά του κέντρα. Σκέφτεται καλύτερα με εικόνες παρά με λέξεις. Άρα, λειτουργεί συντριπτικά ταχύτερα από τον κοινό εγκέφαλο. Αποτέλεσμα αυτής της βιολογικής τους υπεροχής είναι οι δυσλεξικοί εφευρέτες, αλλά ταυτόχρονα και τα μαθησιακά τους προβλήματα.
Στατιστικά σε τι ποσοστά υπολογίζεται ότι παρουσιάζεται σήμερα το πρόβλημα της δυσλεξίας στην Ελλάδα και κατά πόσο τα παιδιά αυτά είναι διαγνωσμένα την στιγμή που η ενημέρωση και η κατανόηση τού τι είναι η δυσλεξία δεν θεωρείται επαρκής (τόσο από τους γονείς όσο και από τους εκπαιδευτικούς) με αποτέλεσμα να μένουν αδιάγνωστα και χωρίς ειδική υποστήριξη πολλά παιδιά;
Στην Ελλάδα εκτιμάται ότι το ποσοστό της δυσλεξίας είναι περίπου το 5% του πληθυσμού. Επειδή η αιτία που προκαλεί την δυσλεξία είναι βιολογική το ποσοστό των δυσλεξικών είναι παρόμοιο και παγκοσμίως.
Από έρευνες προκύπτει ότι λιγότερο του 20% των πραγματικών δυσλεξικών είναι διαγνωσμένο στη χώρα μας. Συνεπώς, όσο οι γονείς ενημερώνονται και αρχίζουν να γνωρίζουν και να απευθύνονται στα ΚΔΑΥ (Κρατικά Κέντρα Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Υποστήριξης), η λίστα αναμονής θα αυξάνεται και θα γίνει πολυετής. Άρα, είναι αναγκαία η ανάλογη στελέχωση των ΚΔΑΥ.
Υπολογίζεται ότι, αν όλοι οι Έλληνες δυσλεξικοί κατοικούσαν μαζί με τις 4μελείς οικογένειές τους στην ίδια πόλη, τότε η «Δυσλεξούπολη» θα ήταν η 2η μεγαλύτερη πόλη και θα είχε περισσότερους από 2.000.000 κατοίκους.
Η άγνοια ή ημιμάθεια για την δυσλεξία αποτελεί αφετηρία ψυχολογικών προβλημάτων για τα παιδιά που εισπράττουν αποτυχία και απαξίωση στο σπίτι και στο σχολείο;
Η σχολική αποτυχία, η έλλειψη διάγνωσης και η λόγω άγνοιας αρνητική και απορριπτική αντιμετώπιση γονέων και εκπαιδευτικών με υποτιμητικές συγκρίσεις, με αρνητικούς χαρακτηρισμούς (τεμπέλη, αδιάφορε, επιπόλαιε, βλάκα, ηλίθιε) προκαλούν σοβαρά δευτερογενή ψυχολογικά προβλήματα που συντρίβουν την αυτοπεποίθηση και τον αυτοσεβασμό των παιδιών μας. Τα οδηγούμε στην δυστυχία.
Όσο πιο έγκαιρη πραγματοποιείται η διάγνωση τη δυσλεξίας και της διάσπασης προσοχής ή ακόμη καλύτερα η πρόγνωσή τους κατά την προσχολική ηλικία, τόσο πιο αποτελεσματική γίνεται η αντιμετώπιση και τόσο μειώνονται τα συνεπακόλουθα ψυχολογικά προβλήματα. Η ενθάρρυνση και η επιβράβευση για την όποια προσπάθεια του δυσλεξικού παιδιού είναι μονόδρομος.
Με ποιους τρόπους μπορεί να ανιχνευθεί το πρόβλημα της δυσλεξίας; Ποια η αξία του Τεστ της βιολογικής πρόγνωσης – διάγνωσης Παυλίδη που εφαρμόζεται διεθνώς και πως βοηθά στην διάγνωση και στην αντιμετώπιση;
Διεθνώς η διάγνωση γίνεται με σταθμισμένα ψυχο-εκπαιδευτικά τεστ (δυστυχώς δεν υπάρχουν όλα στη χώρα μας). Με αυτά το νωρίτερο που μπορεί να πραγματοποιηθεί με αξιοπιστία η διάγνωση είναι μετά τα μέσα της Β΄ δημοτικού. Κατά βάση, η διάγνωση της διάσπασης προσοχής, παρορμητικότητας και υπερκινητικότητας είναι άκρως υποκειμενική, διότι διεθνώς βασίζεται σε ερωτηματολόγια που συμπληρώνουν οι γονείς ή οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι έτσι έμμεσα κάνουν την διάγνωση, η οποία ολοκληρώνεται με την κλινική αξιολόγηση (υποκειμενική) του ειδικού.
Αντιθέτως, το βιολογικό τεστ οφθαλμοκίνησης (διεθνώς γνωστό ως Τεστ Παυλίδη), διαγιγνώσκει με μοναδική ακρίβεια, αντικειμενικά την δυσλεξία, τη διάσπαση προσοχής και την παρορμητικότητα από την προσχολική ηλικία. Γι’ αυτό και επισκέπτονται τα κέντρα μας στην Ελλάδα από 24 χώρες, και από τις πλέον προηγμένες .
Η δυσλεξία και η διάσπαση προσοχής έχουν νευρολογική βάση, γι’ αυτό όπως και οι άλλες νευρολογικές διαταραχές, αντανακλώνται στην οφθαλμοκίνηση (Τεστ Παυλίδη). Είναι τεστ ακριβές, αντικειμενικό, ταχύτατο, ασφαλές και απλό, αφού το μόνο που κάνει ο εξεταζόμενος είναι σιωπηλά να παρακολουθεί με το βλέμμα του μία φωτεινή κουκίδα στην οθόνη του Η/Υ.
Η παρουσίαση των ερεθισμών, η καταγραφή και η ανάλυση γίνονται αυτομάτως από το διεθνώς πατενταρισμένο σύστημα που αναπτύξαμε στην Αγγλία και ΗΠΑ. Από έρευνες πανεπιστημίου του Λονδίνου βρέθηκε ότι η διαγνωστική ακρίβεια του Τεστ Παυλίδη είναι εξαιρετικά υψηλή (93,1%). Το φωτο-ηλεκτρονικό σύστημά μας θεωρείται τόσο προηγμένο, ώστε το απέκτησαν διεθνώς καταξιωμένα πανεπιστήμια π.χ. Χάρβαρντ, Κολούμπια, κ.λ.π.
Στα πλαίσια του δικαιώματος της ίσης μεταχείρισης ποια είναι η υποχρέωση της Πολιτείας απέναντι στο δυσλεξικό παιδί που απορρέει από σχετικά προεδρικά διατάγματα; Απαιτούνται πρόσθετα μέτρα και αν ναι ποια;
Σύμφωνα με το Π.Δ. 420/1978, άρθρο 9 και τα νεότερα Π.Δ. 86/2001 και 26/2002 οι δυσλεξικοί εξετάζονται μόνον προφορικά από το γυμνάσιο μέχρι και το πανεπιστήμιο, μόνον όταν υπάρχει διάγνωση δυσλεξίας, αναγνωρισμένη από το ΥΠΕΠΘ, π.χ. από ΚΔΑΥ, που δυστυχώς δεν προλαβαίνουν να ανταπεξέλθουν στην υψηλή ζήτηση. Διεθνώς συμπεριλαμβανομένης και της Ε.Ε. είναι εξίσου έγκυρες διαγνώσεις από εξειδικευμένους δημόσιους αλλά και από ιδιώτες ειδικούς επιστήμονες, π.χ. εξειδικευμένους ψυχολόγους ή εξειδικευμένους ειδικούς παιδαγωγούς (όχι λογοθεραπευτές, οι οποίοι είναι ειδικοί μόνον για προβλήματα προφορικού λόγου, ομιλίας). Γι’ αυτό για τις εξετάσεις πτυχίων ξένων γλωσσών, π.χ. Λόουερ, Κέιμπριτζ, κ.λ.π. είναι εξίσου αποδεκτές διαγνώσεις από ιδιωτικά κέντρα.
Για ίση μεταχείριση και αντικειμενικότητα, προτείνεται η βιντεοσκόπηση των προφορικών εξετάσεων των δυσλεξικών, έτσι αντί για τα γραπτά θα υπάρχουν τα αντικειμενικά βίντεο των εξετασθέντων δυσλεξικών. Απαιτείται επίσης η μεταπτυχιακή εξειδίκευση στη δυσλεξία – μαθησιακές δυσκολίες, ώστε αυτοί οι εκπαιδευτικοί να μπορούν καταλλήλως να βοηθούν τα παιδιά μας στο σχολείο, το οποίο πρέπει να εξοπλιστεί με Η/Υ και το κατάλληλο λογισμικό, που δυστυχώς δεν υπάρχει ακόμα στα ελληνικά.
Η έγκαιρη και σωστή διάγνωση των δυσλεξικών συνδυασμένη με την εξατομικευμένη ψυχο-εκπαιδευτική αντιμετώπισή τους, και με την καλοσυνάτη και αξιοπρεπή συμπεριφορά μας στο σπίτι και στο σχολείο θα οδηγήσει τα έξυπνα δυσλεξικά παιδιά μας από την αποτυχία στην επιτυχία και από τη δυστυχία στην ευτυχία τους.
Σας ευχαριστώ»
 Από το E-erevna
Δείτε το video



You May Also Like

0 σχόλια

Με την δημοσίευση του σχολίου σας, βεβαιωθείτε ότι εμφανίζεται το ακόλουθο μήνυμα: «Το σχόλιό σας θα είναι ορατό μετά την έγκριση». Αν αυτό το μήνυμα δεν εμφανιστεί, ξαναπροσπαθήστε.

  • 64
    0
  • 22
    2
  • 57
    0
  • 60
    4
  • 53
    4
  • 36
    0